TALER
Berømte & kendte taler af Karabala´s personligheder
IMAM HUSSAINS TALE
VED SLAGET I KARBALA

"O folk af Irak! Lyt til mig, og forhast jer ikke til at dræbe mig, førend at jeg informere om min standpunkt, og bedøm derefter hvad årsagen er til min ankomst. Hvis i accepterer min undskyldning, skal i tro på det jeg siger, og i må retfærdigt være imødekommende over for mig. I må selv udjævne fremgangsmåden så I ingen grund har til at slå mig ihjel. Og selvom i ikke ønsker at accepterer min undskyldning og alligevel vælger at afvige fra retfærdighedens vej, så skal i tænke over de fordele og ulemper der er ved mig mord før i dræber mig. I bør ikke påtage jer en så skrøbelig opgave uden omtanke og uden overvejelser. Min tilhænger er Den Almægtige Allah, der har åbenbaret Koranen. Allah vogter over sine fortjente tilbedere".
Da imamens tale nåede dette stadie, hørte han jammer og klagesang fra sine søstre og døtre, der hørte ham. Derefter sagde han til sin bror Abbas og hans søn Ali: "Gå og stil disse kvinder, fordi de herefter bliver nødt til at græde meget". Da stemmen fra damerne i den hellige familie ikke længere blev hørt, roste Imamen Allah og påkaldte velsignelser for englene og profeterne. Han talte med mere veltalende og udtryksfulde ord end nogen taler der havde eksisteret før ham eller ville komme efter ham, og sagde til folket af Kufa:
"O mennesker! Identificer mig og se hvem jeg er. Så kommer i til jeres sanser og i vil bebrejde jer selv. I bør nøje overveje, om det er tilladt for jer at slå mig ihjel og se bort fra min ærbødighed.
Er jeg ikke søn af jeres profets datter? Er min far ikke proftens fætter og den første stedfortræder? Er jeg ikke søn af den som støttede Guds sendebud og udtrykte tro på Allah og bekræftede hvad hans profet bragte? Er jeg ikke barnebarn til den hvis onkel ikke var Hamza søn af Abdul Muttalib? Er martyren Jafar søn af Abu Talib, der har to vinger og flyver med Allahs engle, ikke min onkel? Har i ikke hørt den hellige profet sige om mig og min bror: "Mine to sønner er høvdinge over de unge mænd i paradiset".
Er jeg ikke søn af jeres profets datter? Er min far ikke proftens fætter og den første stedfortræder? Er jeg ikke søn af den som støttede Guds sendebud og udtrykte tro på Allah og bekræftede hvad hans profet bragte? Er jeg ikke barnebarn til den hvis onkel ikke var Hamza søn af Abdul Muttalib? Er martyren Jafar søn af Abu Talib, der har to vinger og flyver med Allahs engle, ikke min onkel? Har i ikke hørt den hellige profet sige om mig og min bror: "Mine to sønner er høvdinge over de unge mænd i paradiset".
Jeg sværger ved Allah, at jeg ved, at Allah hader løgnere, og jeg aldrig har løget. Og selvom i ikke tror på mine ord og modbeviser mig, er der stadig nogle ledsagere til den hellige profet iblandt jer, der vil bekræfte mine udsagn hvis de bliver adspurgt om sandheden. Spørg Jabir søn af Abdullah Al-Ansari, eller Abu Saeed Al-Khudari eller Nahl søn af Sadi eller Zayd søn af Arqam eller Anas søn af Malik. De kan fortælle jer, at de har hørt disse ord fra den hellige profet om mig og min bror. Er denne overlevering og disse beretninger i sig selv ikke tilstrækkelige til at afholde jer fra at dræbe mig?
Hvis i er i tvivl om denne tradition, vil i så også kunne betvivle, at jeg er søn af jeres profets datter? Jeg sværger ved Allah, at der ingen i øst og vest er af sønner til profetens datter end mig, hverken blandt jer eller blandt andre.
Lad jer selv spørge, om jeg har dræbt nogen iblandt dig så i kan tage hævn!
Eller har jeg tilegnet mig rigdom på jeres bekostning og rettigheder, at i gør krav på det nu?
Eller har jeg såret jer så i rejser krav om kompensering?"
Ingen af dem kom frem for at svare på hvad Imamen spurgte dem om af spørgsmål.
FRU ZAINABS TALE
I DAMASKUS

Da kvinderne fra Profetens husstand nåede Damaskus' udkant, blev de tvunget til at standse. Yazid blev informeret om deres ankomst, hvorefter han planlagde en dag til deres indmarch til byen. I den aftalte dags morgen, blev Profetens familie ført til Damaskus. De var bundet med reb og samlet i flok som kvæg. Hvis nogen snublede blev de pisket. Gaderne var blevet dekoreret og lyden af musik fyldte byen. Folk stimlede sammen og bar festlige klæder og jublede da de så optoget, hvor martyrernes hoveder som sædvanligt var båret forrest. Med værdighed og selvrespekt, paraderede fangerne gennem Damaskus. Zainab kastede endda det mad til side, som nogle med medlidenhed havde ofret dem.
Sønnen af en af Profetens (sa) fjender, som havde føret krig imod Imam Ali (as) var iblandt mængderne. Da han så Imam Alsajjad (as), spurgte han ham på en grel måde, hvem det var, der var den sejrende nu. Imamen svarede ham:
"Hvis du vil finde ud af hvem den sejrende er, så (vær opmærksom) når det er tid til bønnen og Adhan og Iqama bliver reciteret".
På denne måde, blev fangerne paraderet indtil eftermiddagen, da de nåede Yazids palads. Der sad han på sin trone og blev meget fornøjet, da han så de fireogfyrre bundede fanger ankomme. Imam Husseins (as) hoved blev bragt til ham på et guldfad. Han slog Imamens læber med hans stok og sagde:
"O Hussein! Du har betalt prisen for dit oprør."
Da Zainab (as) og hendes ledsagere så denne udstilling af arrogance brød de i gråd, hvorefter mange af de tilstedeværende skammede sig over hans handling. Men Yazid forblev skadefro og sagde:
"Mine stamfædre, der blev dræbt i Badr er blevet hævnet i dag. Nu er det blevet klart, at Bani Hashim kun havde iscenesat et skuespil for at opnå magt, og at der ingen Guddommelige åbenbaringer var."
Zainab (as) var dog ikke bange. Hun drog op og sagde modigt:
"Lovprist være Allah, verdnernes Herre, og velsignelserne være over min bedstefader, Lederen af de Guddommelige Sendebud. O Yazid, Allah siger, og Hans ord er sandheden, at: 'Ond blev da afslutningen for dem, der handlede ondt, fordi de forkastede Allahs tegn og drev spot med dem'. [1]
O Yazid, tror du da, at det er lykkedes dig at afspærre himlen og jorden for os, og at vi er blevet dine fanger, fordi vi er blevet bragt til dig i række og at du har sikret kontrollen over os? Tror du da på at vi er blevet ramt af fornærmelse og uhæderlighed af Allah og at du har fået hæderen og respekten af Ham? Du er blevet skrydende af denne tilsyneladende sejr, at du er blevet sikker og er begyndt at triumfere og føle dig stolt over denne prestige og hæder.
Du tror, at du har opnået verdslige goder, at dine anliggender er blevet stabiliserede og at vores herredømme er faldet i dine hænder. Vent i en stund. Vær ikke så lystig. Har du glemt Allahs tale: 'Og de vantro skal ikke mene, at det er til lykke for dem, at Vi giver dem udsættelse. Vi giver dem kun udsættelse, så at de kan vokse i synd, og en vanærende straf bliver deres'. [2]
O søn af de frigjorte slaver, er det da din retfærdighed, at du holder dine egne døtre og dine tjenestepiger tilsløret, imens at døtrene af Allahs Profet bliver paraderet og udstillet fra sted til sted. Du har vanæret os ved at afdække vores ansigter. Dine mænd tog os fra by til by hvor alverdens folk, hvadenten de var bosat på bakker eller ved flodbredder, kiggede på os. Den nære såvel som den fjerne, den fattige såvel som den rige, den usle såvel som den fornemme – alle kaster deres blikke på os, imens at vores standpunkt er således, at ingen af vores pårørende kunne hjælpe eller understøtte os.O Yazid, hvad end du gør beviser dit oprør imod Allah og din benægtelse af Hans Profet (sa) og Bog og Sunnah, som den Hellige Profet (sa) bragte fra Allah. Dine gerninger vil ikke forårsage forbavselse, fordi en, hvis bedstemoder tyggede på martyrens lever, hvis kød blev til af ondartede mennesker, som kæmpede imod Lederen af alle Guds Sendebud, som mobiliserede partierne for at kæmpe imod ham og trak sværdene op imod ham, skulle klart overgå alle araberne i mangel på tro, syndighed, overskridelse, og fjendskab imod Allah og Hans Profet.
Ihukom at de onde gerninger og de syndige handlinger som du har begået, er resultatet af manglen på troen og det gamle had du bærer på grund af dine stamfædre, der blev dræbt i Badr.
Én, der kaster sit fjendskabsblik, ondskabsfuldhed og had over os, smøler ikke med at praktisere fjendskab over os. Han beviser sin mangel på tro, erklærer det med sin tunge og proklamerer triumferende: 'Jeg har dræbt Allahs Profets sønner og gjort hans efterkommere til fanger' og ønsker at hans stamfædre havde levet for at se hans bedrifter og at have udråbt: 'O Yazid, må dine arme ikke miste deres styrke'.
[1] Koranen: 30 : 10
[2] Koranen 3 : 178
O Yazid, du slår Imam Husseins læber med din stok foran denne menneskemængde, imens at disse læber var vant til at blive kysset af Allahs Profet, og atter afspejler dit ansigt fornøjelse og glæde.
Ved mit liv, ved at dræbe herren og de unge af Paradiset, sønnen af arabernes leder (Ali) og den skinnende sol af Abdul Muttalibs afkom, har du uddybet vores sorg og løsrevet os fuldstændigt.
Ved at dræbe Hussein ibn Ali (as), har du fortjent nærhed til din vantro stamfædres rang. Du proklamerede dine gerninger med hovmod og hvis de kunne se dig, så ville de bifalde din handling og bede at dine arme ikke bliver lammet.O Yazid! Hvis du havde hjerte nok til at tage dine gerninger i betragtning, ville du selv visselig ønske, at dine arme blev lammet og skåret over fra dine albuer og du ville ønske at dine forældre ikke havde født dig, fordi du ville vide at Allah er blevet misfornøjet ved dig.
Allah, Skænk os vore rettigheder. Hævn disse, der undertrykte os.
O Yazid! Du gjorde hvad du ønskede, men husk at du har skåret din egen hud og kød i stykker. Snart vil du blive bragt i nærværelse af Profeten. Du vil blive overbebyrdet med vægten af dine synder, begået ved udgydelsen af blodet af hans afkom og af vanærelsen af hans familie. Stedet hvortil du vil blive bragt, vil være foran alle hans familiemedlemmer. De undertrykte vil blive hævnet og fjenderne vil blive straffet.
Yazid! Det ser ikke ud til at du vil svulme op af glæde efter drabet på Profetens afkom. 'I skal ikke mene, at de, der blev dræbt for Allahs sag, er døde. Nej, levende (er de) hos deres Herre (og) bliver forsørget (i alle måder), Idet de fryder sig over det, som Allah har givet dem af Sin nåde.' [3]
Allah er tilstrækkelig til at tage sig af dig. Allahs Sendebud er din modstander og Gabriel er vor understøtte og hjælp imod dig.
De, der har gjort dig til lederen og brændt muslimerne med dit lederskab, vil snart finde ud af hvad der venter dem. Alle tyrannernes ende er voldsom smerte.
O Yazid! Jeg taler kun til dig for at advare dig om den hårde tugtelse, der er forberedt dig, så du må være fuld af beklagelse, da du er én af de, hvis hjerter er forhærdet, hvis sjæle oprørske og hvis kroppe er optagede af Allahs ulydighed, imens at de forbandes af Allahs Sendebud. Du er én af dem, hvis hjerter, er gjort til bopæl for Satan, og hvori han har avlet unger.
Hvor forbavsende at de dydige mennesker, sønner af Profeterne og Stedfortræderne på hænderne af de befriede slaver, onde gerningsmænd og synderne. Vor blod er udgydt af deres hænder og vor kød er serveret som mad til dem. Vi føler sorg over de, hvis kroppe ligger indhyllet og ubegravet på slagmarken, såret med pile.
O Yazid, hvis du betragter vores nederlag som din bedrift, så må du betale dens pris. Allah udøver ikke uretfærdighed overfor Hans tjenere. Vi fæster vor lid til Allah. Han alene er vor Undsætning og vor Tilflugtssted, og på Ham alene vil vi hvile vort håb.
Du kan planlægge og prøve hvor meget end du kan. Ved Ham, der beærede os med åbenbaringen, Bogen og Profetskabet, du vil ikke kunne opnå vor status, ej heller nå vor stilling, ej heller kan du påvirke vor omtale, ej heller fjerne fra dig selv skammen og dishonoreringen, som nu er din skæbne, fordi du forøvede, overgreb og undertrykte os. Dine ord er svage og dine dage er talte. Giv agt, den dag når Forkynderen vil forkynde Allahs forbandelse over undertrykkerne og de uretfærdige.
Lovprist være Allah, der gav en god endeligt til Sine venner og skænkede dem succes i deres hensigter, og derefter kaldt dem til Hans Nåde, Velbehag og Lyksalighed, imens at du kastede dig selv ind i ondskab og fortræd ved at begå uretfærdighed imod dem.
Vi beder til Allah om at favorisere os med fuld belønning igennem dem, og at skænke os det gode Khilafhat og Imamat. Sandelig, Allah er Velvillig og den Mest Barmhjertig over Hans skabninger."
[3] Koranen: 3 : 169-170
Blandt forsamlingen var der en rødhåret syrer, der så Fatime Alkubra, datter af Imam Hussein (as), og spurgte Yazid om at forære ham hende. Da pigen hørte dette, klamrede hun sig til Zainab (as) og begyndte at græde. Hun frygtede at hun efter tabet på sin fader nu vil blive en slavepige. Zainab (as) var til gengæld ikke bange. Hun vendte sig imod Yazid og sagde til ham, at han hverken har retten eller autoriteten til at give den unge pige sådan, hvorefter han rejste sig for at vise at han kunne. Zainab (as) riposterede:
"Mishandler du mig på grund af din autoritet og magt."
Ved hørelsen at dette, blev Yazid beskæmmet til at tie.
Til syreren sagde hun:
"Må Allahs forbandelser være over dig. Må Helvedet være din evige skæbne. Må dine øjne blive blinde og dine lemmer lammede."
Øjeblikkeligt blev manden lammet og faldt død om.
IMAM SAJJADS TALE
FORAN YAZID I DAMASKUS

I løbet af sin tale specificerede Imam Sajjad statusen for profetens husstand i Islam og sagde:
"O mennesker! Allah har givet os seks egenskaber, og vores overlegenhed over for andre er baseret på syv søjler.
De seks ting, som Han har givet os er: viden, overbærenhed, generøsitet og barmhjertighed, veltalenhed, tapperhed og inderlig kærlighed til de troende. Mennesker kan ikke tvinges til at blive vores venner men hengivne og tilhængere.
Allah har villigt set til, at de trofaste mennesker skulle elske os, og at det er ikke muligt at forhindre dem i dette på nogen måde og gøre noget som følge af, at folk kan elske andre og hade os.
Vores overlegenhed over for andre er også baseret på disse syv søjler af Islam i form af personlighederne; - Muhammad, Guds sendebud og profet
- og hans efterfølger, Ali søn af Abi Talib,
- og martyrenes dekan Hamza,
- Jaafar Al-Tayyar
- Hassan og Hussain, de to børnebørn af den hellige profet i denne nation,
- og Mehdi, frelseren for de undertrykte og berøvede mennesker i verden, og frelseren af denne nation og Imamen i den sidste tidsalder.
Alle disse personligheder er fra vores hellige familie".
"O mennesker! Hvem end kender mig, så kender han mig, og til den, der ikke kender mig, så vil jeg fortælle ham om mine forfædre og min afstamning. Jeg er søn af Mekka og Mina. Jeg er søn af Zamzam og Safa. Jeg er søn af den, som bar den Sorte Sten med hans kappe. Jeg er søn af den bedste mand, der påklædte sig lændeklæder og tøj. Jeg er søn af den bedste mand, der gik med sandaler og (og som gik) barfodet. Jeg er søn af den bedste mand, der udførte Tawaff og Sa'y (pilgrims ritualer). Jeg er søn af den bedste mand, der udførte pilgrimsrejsen og besvarede (Allahs) kald. Jeg er søn af den, som red på al-Buraq og steg op til Himlen. Jeg er søn af den, som rejste fra den Forbudte Moské – i Mekka - til Al-Aqsa – i Jerusalem. Jeg er søn af den, som Gabriel nåede med til horisontens ende. Jeg er søn af den, som var to buelængder borte – fra Allah - eller mindre. Jeg er søn af den, som himlens engle sendte velsignelser over. Jeg er søn af den, som den Majestætiske sendte Sine åbenbaringer til.
Jeg er søn af den udvalgte Mohamad. Jeg er søn af Ali, den anerkendte. Jeg er søn af den, som kæmpede mod folket, indtil de sagde: "Der er ingen anden Gud foruden Allah." Jeg er søn af den, som kæmpede med Profeten med to sværd, stak med to spyd, udvandrede de to udvandringer, gav de to løfter, kæmpede i Badr og Hunayn og var ikke vantro for et eneste glimt. Jeg er søn af den, som er beskyttet af Gabriel og er støttet af Mikael.
Jeg er søn af den, som beskytter muslimernes kvinder, dræber overløberne, de illoyale og frafaldne, og som bekæmper sine fjender, de, der afskyr Ahlulbayt. Og (jeg er søn af) den første af de troende, der svarede og besvarede Allah og Hans Sendebud; den første af de første; udrydderen af polyteisme; en pil fra skydestederne af Allah mod hyklerne; visdommens tunge af de tilbedende; den støttende af Allahs religion; beskytteren af Allahs anliggende og beholderen af Allahs viden.
Han var generøs og ædelmodig, nobel, tilfreds og modig. Den, som ophørte de onde slægter. Han adskilte partierne, den mest beslutsomme af dem, og den mest ædle, den mest sikre i beslutsomheden, den mest dristige med tungen. Han var en modig løve, der malede dem i slagene, da sværdene og spyddene og pilene blandede sig, som mel males i sten. Løven af Hijaz og vædderen af Irak. Fra Mekka, fra Medina, fra Badr, fra Uhud, fra Shajar, udvandreren. Herren over araberne og slagenes løve. Arvtageren af de helligdomme.
Faderen til (Profetens) to børnebørn, Hassan og Hussein. Dette er min bedstefader, Ali søn af Abi Talib. Jeg er søn af Fatima al-Zahraa. Jeg er søn af fruen over alle kvinder. Jeg er søn af den rene (og) kyske. Jeg er søn af (hende der er) en del af Profeten. Jeg er søn af den, der er dækket med blod. Jeg er søn af ejeren af dette hoved, Karbalas ofring."
Imamen sagde disse ord, medens han pegede på Imam Husseins afskårne hoved.
Imam Sajjad (søn af Imam Hussain) ville med disse ord sige, at Yazid i første omgang ville fratage Ahlul Bayt denne højtstående placering og prøvede at føre det over til sig selv og derefter underminere Imamen og profetens hellige husstand.
Imamen præsenterede sig selv, og sagerne tog en sådan vending, at Yazid og hans tilhængere var forpligtet til at forstyrre hans tale.
De bad kalderen til bøn om at recitere Adhan og kaldet til bøn.
Imamen måtte naturligvis også tie, men samtidig benyttede han sig af en anden mulighed.
Imam Sajjad (søn af Imam Hussain) ville med disse ord sige, at Yazid i første omgang ville fratage Ahlul Bayt denne højtstående placering og prøvede at føre det over til sig selv og derefter underminere Imamen og profetens hellige husstand.
Imamen præsenterede sig selv, og sagerne tog en sådan vending, at Yazid og hans tilhængere var forpligtet til at forstyrre hans tale.
De bad kalderen til bøn om at recitere Adhan og kaldet til bøn.
Imamen måtte naturligvis også tie, men samtidig benyttede han sig af en anden mulighed.
Da bønkalderen sagde: "Jeg vidner om, at Muhammed er Allahs profet" så tog han sin turban af og sagde: "O bønkalder! Jeg beder dig i denne navn af Muhammed om at tie stille".
Derefter vendte han sig til Yazid og sagde:
"Er denne store og beærede profet din bedstefar eller vores bedstefar?
Hvis du siger, at han er din bedstefar så ved alle at lyver. Og hvis du siger, at han er min bedstefar, hvorfor dræbte du min far og plyndrede hans ejendom og gjorde hans kvinder til fanger?"
Han strakte hånden og rev hans krave og fortsatte med at tale, indtil folket blev dybt rørt og spredt i en nødstilstand.
FRU ZAINABS TALE
I KUFA

Kufa var anset som værende muslimernes hovedby. Imam Ali (as) gjorde det til sit hovedstad i løbet af sit khilafat, og her boede Zainab (as) og Um Kulthoom (as) engang respekterede og elskede. Nu kom de til denne by som fanger.
Det var nat da de ankom til byen og Ibn Ziyads palads var lukket, så de blev tvunget til at ligge i lejr udenfor. Da han blev informeret om deres ankomst den næstkommende dag, beordrede han at en stor højtidelighed skulle finde sted, hvor alle var inviteret uden skelnen. Imam Hussein (as) hoved blev sat på et guldfad nær tronen, og hovederne af martyrerne skulle også udstilles. Kufierne var blevet fortalt, at en stamme havde begået fredsbrud imod muslimerne, men at muslimerne havde sikret sejren og på grund af dette var der en festlighed.
Festligt klædt og i forventning om en munter festlighed, strømmede folk på gaderne og markedspladser, imens at sejrsmusikken blev spillet da fangerne ankom. Men der var kun få, der gættede sandheden og kiggede på med nedslåede øjne. En kvinde, der genkendte Zainab (as) og hendes ledsagere af utilslørede kvinder, farede imod hendes hus og bragte dem alle hoveddækker og lagener til at dække deres kroppe. Men de blev ikke tilladt at beskytte deres ærbarhed og soldaterne tog slørene fra dem.
"Lovprist være Allah og Hans velsignelser være over Mohamad og hans rensede afkom. Således, O folk, der bedrager, svigter og udtænker, det er jer der græder. Må Allah ikke stoppe jeres tårer og må jeres hjerter brænde uophørligt med sorgens og skadens ild. Jeres eksempel, er som en kvinde, der ihærdigt forbereder en stærk reb for derefter at omvinde det og spilde hendes anstrengelser.
I sværger sådanne falske ed, som ingen sandhed indeholder. Ved, at I intet har undtagen forfængelig snak, falsk hovmod, fortræd, ondskabsfuldhed, ondsindethed, hadskhed, usandfærdighed og spytslikkeri. Ved at jeres position ikke er andet end som husassistenter og købte piger, som er de usleste væsner. Jeres hjerter er fulde af fjendskab og hadskhed. I er som vegetationen, der gror i et beskidt jordbund og er endnu grøn, eller som mørtlen påført på gravene.
I burde vide at I har forøvet en virkelig morbid gerning og har tilberedt jer en slet tilvejebringelse til jeres kommende liv, for Allahs vrede er over jer og Hans forbitrelse vil falde over jer.
Nu græder I højlydt og jamrer over min broder! Ja, græd, fordi det sømmer sig for jer at græde. Ja, græd rigeligt og grin mindre, fordi I har bragt skam over jer selv ved at dræbe jeres tids Imam. Pletten af hans blod er nu på jeres klæder og I kan ikke fjerne den, ej heller kan i sikre frifindelsen fra ansvarligheden for drabet på sønnen af Allahs sidste Profet, Lederen af de unge i Paradiset. I har dræbt en person, der var jeres støtte, kenderen af sunnah og den yderste voldgiftsmand i tiden for jeres gensidige ordstrid. Han var grundlaget for jeres tale og handlinger. Han var jeres tilflugtssted ved genvordigheder.
Da Zainab (as) så at nogle mænd og kvinder havde indset hvad der virkeligt var sket; grædende og jamrende, bedte hun dem om at være stille og talte til dem med gennemtrængende veltalenhed og indsigt:
Ved, at I er kendt skyldige i den mest grufulde forbrydelse og har forberedt jer den værste tilvejebringelse i Dommedagen. Forbandelserne være over jer og må undergangen indhente jer. Jeres anstrengelser er gået til spilde og I er blevet ruineret. I har udført en tabende handel. I er blevet til ofre for Allahs vrede og er faldet i skændsel og fornedrelse.
Folket af Kufa, ve over jer. Har I indset hvilket stykke af Mohamads hjerte I har skåret over, hvilken løfte I har brudt, hvis blod I har udgydt og hvis ære I har vanhelliget? I har ganske vist begået sådan en forbrydelse, der lader himlen falde ned over jorden, jorden må skælve og bjergene smuldrer i stykker. Ved at dræbe jeres Imam, har I begået en slet handling af oprørsk natur og ubesindighed overfor ophøjetheden. Ved synet på alle disse handlinger, vil I da undre jer hvis blod ville regne ned fra himlen? I hvert et tilfælde burde I være indstillet på at tugtelsen af den Kommende Verden vil være voldsom. I denne forbindelse vil der ikke være nogen til at hjælpe jer. Anse ikke tiden og muligheden givet til jer fra Allah som lille eller uvigtig, og vær ikke tilfreds med det for hvis Allah ikke er hurtig til handle, så indebærer det ikke i sig at Han er ude af stand til det. For ham, er der ikke frygt for, at hævnens time forbigår. Allah holder sandelig øje med jer."
Folket græd og bed på deres fingre. Uden bønfaldende medlidenhed, stillede hun realiteten af dem selv og deres gerninger til skue for dem. Øjnene, der tidligere var oprejste i forventning om en festlighed, var nu på grund af styrken af hendes tale nedslåede af skam.
IMAM HUSSAINs TALE
I MEDINA

I dialogen mellem Al-Walid søn af Yazid søn af Muawiyah og mellem Imam Hussein, hvor Imamen blev bedt om at love troskab til Yazid for kalifatet, sagde Al-Walid: "Vi beder kun om et ord, så sig: Jeg lover troskab, og gå i fred til mængden af de fattige mennesker. Med disse ord stopper blodsudgydelserne. Så sig det. Åh, hvor er det nemt. Det er kun et ord.".
Imam Hussain svarede Al-Walid (oprørende):
Hvilket stort ord! Er løftet om troskab kun et ord?
En mands religion er intet andet end et ord!
En mands ære er intet andet end et ord!
Guds ære er intet andet end et ord!
Ibn Marwan, som var til stede ved mødet, svarede ham hårdt: "Sig ordet og forlad os."
Så kom Imam Husseins modsvar:
Ved du hvad ordet betyder?
Nøglen til himlen er i et ord.
At komme ind i helvede er i et ord.
Guds dekret er ordet.
Hvis du kendte ordets hellighed, ville det være opmagasineret proviant.
Ordet er lys, og nogle ord er grave.
Nogle ord er høje slotte, hvor de ædle mennesker søger tilflugt.
Et ord er forskellen mellem en profet og en oprører.
Med et ord fordrives nød.
Et ord er et lys og en vejleder, som nationen følger.
Jesus var intet andet end et ord, der oplyste verden med ord og lærte dem til fiskerne, så de fortsatte med at lede verden!
Ordet rystede undertrykkeren. Ordet er frihedens fæstning.
Ordet er et ansvar. En mand er ordet! mandens ære er ordet, Guds ære er ordet. Al-Hussein afsluttede med at sige: Jeg har intet svar til dem, der ikke kender betydningen af ordets ære.
Kilde: ِAbdulrahman Al-Sharqawi.