
KULTUR & TRADITIONER
Et udsnit af de kulturelle og traditionelle begivenheder der finder sted i Muharram


TAKYA / تَكيه
(MAD OG DRIKKEBOD)
Som led i den gavmildhed profeterne og Imamerne viste under deres levetid, er bespisning en naturlig del af Islam og dermed intensificeres under Ashura og ihukommelsen af profeten Muhammad´s barnebarn; Imam Hussain.
Trods sorgen over tabet af en Imam, bliver sejren over uretfærdighed fejret med uddeling af mad og drikke. Hussain´s sjæl og værdier stadfæstes og holdes i live ved, at ofre for andre i form af sådanne basale resurser.
I Danmark fandt det første offentlige bespisningsevent under navnet "Zufrat Ruqaya" arrangeret af unge fra Imam al-Sadiq Center, og dermed førte de den kendte irakiske tradition i hjertet af Københavns Rådhusplads.
SABIL / سبيل
(DRIKKEVANDSBOD)
Adskillige modstandere af Imam Hussain´s kald til retfærdighed brugte uetiske og ufine metoder til at undertrykke hans stemme. Nogle af disse metoder var, at skabe tvivl om Imamen´s intention og hensigt med opstanden mod Yazid. Rygterne promoverede blandt andet at Hussain skulle være interesset i Kalifatet og ønsket om at herske over den muslimske verden. Slaget ved Karbala viste dog endnu et grimt ansigt af regimet i Damaskus, hvor vandet blev brugt som våben i at tørste Imam Hussain´s lejr.
Afvisningen af vand til Imam Hussain blev forvandlet til en symbolsk kamp mod ondskab. Dette udleves og huskes ved, at der uddeles vand til alle og enhver, uanset baggrund eller ståsted, via vandsboder der kaldes ”Sabil”.



MUDHIF / مضيف
(GÆSTEBOD / GÆSTEHUS
Ordet "mudhif" har rod i navneordet og substantivet "dhaif" eller gæst. Stedet hvor man byder en gæst velkommen og plejer gæsten er en "mudhif".
Nogle blandt Imam Hussain´s elskere og fans ønsker at vise deres kærlighed og optjene belønning ved at donere til forskellige aktiviteter under Ashura og Arbaeen. Udover bespisning (Zufra eller Takya) samt drikkevandsboder (Sabil), kan aktiviteter såsom gratis transport og logistik være nogle af disse ydelser man kan få tildbudt som gæst af Imamen.
En ”Mudhif” er en af disse former for donationer, hvor doneren ofte stiller egen hus eller ejendom til rådighed som gæstehus til Imam Hussains besøgende under Ashura perioden og Arbaeen. Dette hjælper nogenlunde med at lempe trykket på betalte opholdssteder som hoteller og lejede ejendomme, samt skabe en større konkurrence om hvem der giver mest og søger Guds tilfredstillelse og opnå Imamens glæde i at ofre.
ZAFAT AL-QASIM (زفة القاسم) BRYLLUPS VISUALISERING
Det kan variere fra land til andet i forhold til hvordan Ashura visualiseringer opsættes og udføres.
I Danmark har foreninger såsom Imam al-Sadiq Center igangsat en årlig afholdelsen af et traditionelt optog der minder om de i Irak. Optoget visualiserer blandt andet, ved brug af en skuespiller, til at iklæde sig som Imam Hassan´s søn; (al-) Qasim, der blev martyr ved Karbala.
Den unge mand der skulle karaktisere Qasim bliver iklædt hvidt tøj med grøn turban fulgt af en flerfarverig lysopsætning der indikerer bryllupsforberedelse.
Denne "Qasim" omringes lydmæssigt af trommeslagere og hornblæsere, for at vise de blandede følelser af bryllup og krig der gjorde sig gældende under Qasim´s situation.
Derudover vil man kunne se et eller flere pyntede heste og eventuelt kvinder der går iklædt som Qasim´s familie.



CHAI ABU-Ali / چاي ابو علي
(TE-UDDELING)