top of page

ARBAEEN

Fyrre dage efter Ashura gendmindes tragedien af millioner af mennesker

I klodens adskillige lande og regioner afholdes sørgeceremonier og forsamlinger med følgende aktiviteter:

- Koran recitation.

- Recitation af Ziyara*.

- Tale af en teolog, lærd eller tale.

- Oplæsning af rytmisk sørgepoesi.

- Visualisering/ teater med rollespil.

- Mad uddeling og fællesspisning.

Ikke-muslimske lande kan have programmer med adskillige sprog til den enkelte forsamling.

Imam Ali Moske og Imam Sadiq Centeret er eksempler på moskeer og tilholdssteder der planlægger afholdelsen af deres programmer efter sprog og etnicitet for medlemmerne, og dermed imødekomme behovet.

Billede af ‏🌸🙌 في عین الله
18-1024x660.jpg

Det berettes at Imam Al-Ridha (fvmh) sagde til søn af Shabib:

"O Ibn Shabib, hvis du græder for noget, så lad dette være over Hussein søn af Ali, for han blev myrdet som en vædder bliver slagtet, sammen med atten af hans husstandsmedlemmer, der ingen efterlignere havde på det jord. For hans mord græd de syv himle og jordene, og fire tusind engle blev nedsendt for at støtte ham afventede ved hans grav indtil opstanden af Qaim (Imam Mahdi),hvor deres slogan er: Retfærdighed for Hussein!

Til trods for at Ashura tragedien fandt sted den 10. Muharram, er det traditionen, at sørgeceremonierne og forsamlingerne startes primært fra den første dag i året på det Islamiske månekalender.

Dette markeres med afdækning af lokalerne i bl.a. moskeer og religiøse tilholdssteder med sort tildækning mhp. markeringen af sørgetiden jf. Imamernes gøremål i samme periode på året.

Nætterne fordeles ifølge traditionenstro som følger:

1. nat- Muharram månen og dets start.

Kilder og beretninger om Imamerne og ihukommelsen af Karbala og sørgen.

Sørgeritualer og ceremonier under Imamernes tid og eftersyn.

Historisk indsigt i den muslimske verden efter Imam Ali martyrdom og Imam Hassans forgiftning.

 

2. nat- Sørgen og dets legitimitet.

Profetens og Imamernes beretninger om sørgen ved Muharram og dets belønning samt effekt på psyken af en følger og muslim.

Handlingen i at begræde Imam Hussein og hans ledsagere samt knytningen til egen udvikling på spiritualitet og etik.

Italesættelsen af

shutterstock_1445801867.jpg
nyt ashura photo.jpg

SLAGET VED KARBALA

Hussain, hans ledsagere og familie blev tvunget til at stoppe i ørkenlandet Karbala af Yazids soldater. Ved daggry på Ashura-dagen vidste Hussain og hans mænd, hvad der kom, og bad deres sidste bønner. På trods af at de vidste, at de ville dø den dag, forblev alle Hussains mænd, der havde nået over 70 mennesker, loyale over for ham og deres sag og valgte at dø loyale over for deres principper i stedet for at leve under en korrupt hersker.

Slaget ved Karbala begyndte ved middagstid. På trods af det lille antal Hussain og hans mænd, kendte de modigt Yazids hær ved at vide, at de ville tænde revolutionens ild. Men den ene efter den anden blev Hussains venner dræbt, indtil kun Hussain selv blev tilbage. Da aftenen nærmede sig, var Hussain helt alene. Træt, tørstig og hårdt såret gav han ikke op og holdt fast ved sine principper indtil slutningen. Til sidst faldt Hussain selv efter at være blevet angrebet af Yazids hær fra alle sider. Hussain blev dræbt - men hans stand vil blive husket af dem, der stræber efter social retfærdighed i over tusind år efter ham.

Mens Hussain døde i slaget, blev budskabet fra Hussain født. Hans handlinger og stilling ved Karbala inspirerede en række små oprør mod Yazid, som til sidst førte til hans død.

Yazid viste verden sin korrupte moral efter Slaget ved Karbala, hvor han tog Hussains familie som fanger og tvang dem til at rejse næsten tusind kilometer til sit palads. Men Hussains familie gav ikke efter for Yazid bare på grund af Hussains død, snarere blev de også inspireret af hans stand. Hussains søster Zainab og hans søn Ali ibn Hussain holdt begge magtfulde taler mod Yazid foran sine ministre og opfordrede ham til at dræbe Hussain, men også hans korrupte regime.

På Ashuras dag deltager mange muslimer i store fredelige sammenkomster, hvor de reciterer digte til minde om Hussain og hans offer, mens de beklager og slår deres bryst som en kulturel tradition for at vise deres klage. Mange mennesker bruger Ashuras dag som en dag til at udføre venlighed og velgørenhed som en måde for dem at holde de samme principper og værdier i live, som Hussain gav sit liv for.

089560d461738c72b474f1c4681f9d1d.jpg
bottom of page