top of page
ARBAEEEN FREDSMARCH

"Arbaeen fredsmarch"


Op mod 25 millioner mennesker samles til den 40. dag også kaldes Arbaeen efter Ashura tragedien for at markere sørgehøjtidigheden. De besøgende fra alverdens hjørner viser deres medfølelse og støtte til profetens familie, ved at gå længere strækninger på op til 90 kilometer fordelt på få dage med Karbala i sigte.

 

Hvert år bliver Imam Hussains mauseloum besøgt af mere end 124 nationaliteter, hvor deres fællesnævner er deres kærlighed til profetens barnebarn og hans hellige familie. Samlingspunktet er Iraks forskellige byer; primært Najaf eller Bagdad og destinationen er  byen Karbala, hvor Ashura hændelsen fandt sted. Imam Hussain og Abbas's gravplads kan findes i centrum af Karbala. 

Anchor 1

TIDSLINJE:FRA ASHURA TIL DEN 40. DAG

  • DAM forening Arbaeen
    DAM forening Arbaeen
    lør. 09. sep.
    Gammel Lindholm Skole
    09. sep. 2023, 17.00 – 19.30
    Gammel Lindholm Skole, Lindholmsvej 65, 9400 Nørresundby, Danmark
    09. sep. 2023, 17.00 – 19.30
    Gammel Lindholm Skole, Lindholmsvej 65, 9400 Nørresundby, Danmark
    Foreningen for De Aktive Mennesker (DAM) er en frivillig folkeoplysende forening, der tilbyder aktiviteter for børn og unge.
  • Arbaeen fredsmarch
    Arbaeen fredsmarch
    ons. 06. sep.
    Hundige Station
    06. sep. 2023, 06.30 – 14.00
    Hundige Station, Hundige Stationsvej 2, 2670 Greve
    06. sep. 2023, 06.30 – 14.00
    Hundige Station, Hundige Stationsvej 2, 2670 Greve
    "Arbaeen fredsmarch" er navnet på det årlige march som herhjemme i Danmark startede 2005 af enkelte sørgende. Ønsket var at gå et symbolsk afstand, som den million march der finder sted årligt i Irak, til minde for Imam Hussein´s familie, der blev taget som gidsler efter Karbala tragedien år 680.
  • Arbaeen-event og kunstudstilling
    Arbaeen-event og kunstudstilling
    lør. 02. sep.
    Greve
    02. sep. 2023, 16.00 – 03. sep. 2023, 18.00
    Greve, Vangeleddet 73, 2670 Greve, Denmark
    02. sep. 2023, 16.00 – 03. sep. 2023, 18.00
    Greve, Vangeleddet 73, 2670 Greve, Denmark
    Kunstudstillingen fortsætter for 2. år i træk og byder på adskillige og forskellige kunstværker ifm. Ashura tragedien. Formålet er, udover at være en forsamling for elskere af Imam Hussein og sørgerne, at Ashura prøves visualiseret og viderebringes kunstnerisk og visuelt.

ARBAEEN FAKTA

FORTSÆTTELSE

SORGENS SORTE BEKLÆDNING:

Shia-muslimer ifører sig ofte sort tøj som en del af deres sorg over tragedierne, især dem forbundet med Imam Hussains martyrium ved slaget ved Karbala. Denne praksis symboliserer sorg, respekt og minder om de lidelser, som Hussain og hans følgere gennemgik. Sort tøj er også en måde at udtrykke solidaritet med de ofre, der har lidt uretfærdighed og undertrykkelse.


Flag i forskellige farver:​

Sorg og Respekt: Sort er en almindelig farve, der bæres under religiøse sørgeperioder som Ashura og Muharram. Det symboliserer sorg og respekt for martyriet af Imam Hussain og hans familie i slaget ved Karbala.

Hellige farver: Grønt er en farve, der ofte er forbundet med profeten Muhammads efterkommere, og det siges at være en farve, som er ofte brugt for at symboliserer fred.

Betydning og identifikation: Nogle shia-grupper eller organisationer kan have bestemte farver, der symboliserer deres identitet eller tilhørsforhold til en bestemt retning eller lederskab.
 

Værtskab til Arbaeen:

"Værtskab til Arbaeen" refererer til praksis med at tilbyde gratis mad, husly og faciliteter til pilgrimme og besøgende, der deltager i Arbaeen-pilgrimsrejsen til byen Karbala i Irak. Dette er en vigtig del af Arbaeen-observansen, hvor millioner af pilgrimme, herunder shia-muslimer og andre, rejser til Karbala for at mindes Imam Hussains martyrium. Mennesker fra samfund langs pilgrimsruten åbner deres hjem og faciliteter for at støtte pilgrimmene og demonstrere solidaritet og generøsitet. Dette værtskab symboliserer vigtige værdier som fællesskab, medmenneskelighed og omsorg for andre.

089560d461738c72b474f1c4681f9d1d.jpg

GENMINDELSE

På niveau med pilgrimsrejsen til Mekka, er Arbaeen fredsmarchen blevet et af de største muslimske højtider nogensinde.

En menneskemængden på voksende 20 millioner besøgende ved denne internationale begivenhed kan ikke overses eller undervurderes, særligt i tider hvor SoMe bevægelsen og de medier generelt gør det nemmere, for følgerne at udforske alverdens geografier, kulturer og nationer.

Til trods for de adskillige regeringer og forskellige hindringer, herunder COVID19 virussen som det seneste, har der ikke været en mindre tilslutning til denne frihedsbevægelse og kærlighedsfornyelse.

 

De besøgende samles i disse enorme antal for, at føle med og genminde de forfærdeligheder og rædsler de tilfangetagne blandt profetens familie og børn har været ud for. Denne erindring om ydmygelse og umenneskelige behandling minder alle samfund om deres rolle i at påbyde det gode, og forbyde det onde der også kan manifesteres i et symbolsk fodfart.

Billede af ‏🌸🙌 أخٌ‌في‌الله
3271679.jpg

PILGRIMSVANDRING

Arbaeen pilgrimsvandring er den største årlige pilgrimsvandring og diskuteres med henvisning til fod-pilgrimsfærdskoncepterne.

Langs de store ruter fra Irak´s forskellige byer til Karbala, møder de besøgende og sørgende over Imam Hussain en lang række af telte og servicepunkter der også kaldes "mawkib" / موكب.

En mawkib kan bestå af en gruppe af frivilige eller af lokale beboere der blot ønsker, at tilbyde de vandrende besøgende en form for støtte og servicering til at kunne gennemføre og fuldende gågangen til Karbala, med Imam Hussain´s gravplads som endestation.

Nogle af de lokale kan have ventet et helt år med at ofre den enkelte eller de få får eller køer de har som levebrød, for netop at servere dem til de Imamens gæster under Arbaeen. Imens andre grupper krydser landegrænser og flere hundrede og tusiner af kilometer, for at kunne bidrage med deres deltagelse som kan variere. Herunder kan nogle af disse "mawakib"/ servicepunkter indeholde:

  • Mad og drikke.

  • Massage og fodpleje.

  • Håndkøbsmedicin og min sundhedstjek.

  • Hvile- og overnatningslokationer (værtens egen hus eller opsatte telte).

9996.jpg

FORTSÆTTELSE

Slaget ved Karbala havde mange aspekter i sig.

Skulle man vælge at fremhæve et af de aspekter og synsvinkler, udover tragedien, blodgyden og sorgen, så vil ofringen være en af de store emner der vil være i centrum.

 

Elskere af Imam Hussain har lært at bygge videre på fru Zaynab og Imam Al-Sajjad´s promovering af ofringskonceptet og på profeterne før dem. Én af de metoder om at markedsføre profetens barnebarn var og er, at tiltrække og dele budskabet via at ofre det mest kære en supporter af Hussain har at give for budskabet og for dette særlige kærlighedsforhold.

 

I en verden der kommer tættere sammen end nogensinde via teknologi og logistik, betyder løsrivelsen fra materielle goder en form for befrielse fra ejendommens ejerskab af ejeren. Ashura ofring og Arbaeen´s kultur af gavmildhed og dét at give fra sig, skaber en menneskelig tilknytning der krydser alle grænser og overgår al ego i læren af frihedsfaderen Hussain, profeten barnebarn, og hans familie og ledsagere.

Disse voksende ritualer og deres udvidelse til alverdens lande, samt deres indvirkning, er et stort forskningsområde der skaber nysgerrighed blandt forskere og afventer yderligere udforskning, ikke mindst hos akademikere og sociologer.

VÆRTSKAB OG GÆSTFRIHED

Atmosfæren i ethvert Arbaeen gengivelse er glæden i at ofre det mest kære som man holder af i fodsporene på profeterne og ikke mindst i Imam Hussain´s eksempel. Sorgen og gengivelse knytter sig ikke mindst til profeter såsom profeten Jacob/ Yakuub, der græd over hans søn Yusuf´s fravær og blev blind som følge af dette. Ligeledes tages der eksempel og lære af profeternes sejl; profeten Muhammad fvmh og hans sorg og gråd over hans kære fru Khadijha og onklen Abu Talib, der begge mistede livet i ørkenen i ofringen for Islam og dets viderebringen.

Når der nævnes Imamens 40. dag, kan en sørgende over profetens familie ikke længes efter andet end, at ønske at være tilstede i fællesskab med andre medtroende i gråden over Hussain og kondoleringen til fru Fatima og profeten Muhammad fvmh.

Ying og Yang forholdet mellem gæstfriheden og ofringen er uden tvivl øjenfaldende for selv ikke-muslimer i disse dage og nætter, og viser ikke andet end lysten til med-ejerskab, uddeling og initiativ til gæstfriheden og værtskab.

"Når Gud ønsker noget godt for en person, vil Imam Hussain´s kærlighed tilføjes i vedkommendes hjerte samt udførelsen af hans besøg"  

- Imam Ja´afar Al-Sadiq fvmh.
Wasaail Alshia, kapitel 14 beretning 19678

merlin_176870706_94d41844-465f-42a5-bf52-01bc20c06869-superJumbo.jpg
Arbaeen danmark.jpg

FREDSMARCH FRA HUNDIGE TIL NØRREBRO

Hvert år bliver Imam Hussain mausoleum besøgt af mere end 124 nationaliteter fra forskellige nationer hvor deres fælles nævner er kærlighed til profetens barnebarn og hans hellig familie. Samlingspunktet er Irak´s forskellige byer; primært Najaf eller Bagdad, og destinationen er Ashura hændelsernes geografi; byen Karbala med Imam Hussain og Abbas´ gravplads i centrum.

"Arbaeen fredsmarch" er navnet på det årlige march som herhjemme i Danmark startede 2005 af enkelte sørgende. Ønsket var at gå et symbolsk afstand, som den million march der finder sted årligt i Irak, til minde for Imam Hussein´s familie, der blev taget som gidsler efter Karbala tragedien år 680.

Fredsmarch starter fra Hundige til Nørrebro cirka 20 km og går fra kl. 06:30 - 14:30.

Arbaeen Fredsmarch 2023 

Arbaeen fredsmarch er enten den 6. september.

Rutens gang og hvilesteder er som følger:

- 06:30: Hundige st. (start)
- 07:00: Ishøj st.
- 07:30: Vejlegårdsparken.
- 08:30: Strandesplanaden
, Brøndby strand (hvilepause, Arbaeen fredshilsen og mad- samt drikkeuddeling).
- 10:30: Friheden st. (hvilepause og mad- samt drikkeuddeling).
- 11:30: Valby st.
- 12:30- 14:30 - Nørrebro st. (slutdestination).

Se flere billeder fra sidste års Arbaeen fredsmarch under album på vores Facebook side.

Læs mere om hvad ikke-muslimer siger om Imam Hussain

 "Udfør gode handlinger, selvom du er omgivet af ondskab."
Imam  Hussain  (fvmh)

bottom of page